keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Raskaus ei ole sairaus, mutta

..joskus se tekee vaan niin hemmetin kipeäksi. Mullahan ei siis ole ollut autoa tällä viikolla täällä Ilmajoella lainkaan, koska tulimme etelästä vanhempieni luota viikonloppuna ja olisi ollut aivan järjetöntä rahantuhlausta ostaa junalippu Kokkolaan ja ajaa sieltä vielä tänne, kun Seinäjoki kuitenkin oli matkan varrella.

Normaalisti tuo kolmen kilometrin matka yhteen suuntaan koululle menee ihan huoletta vajaaseen puoleen tuntiin. Maanantaina kouluun mennessä menikin ja takaisin tullessa vain hieman päälle. Illalla lähdin käymään kaupassa ja voi että teki kipeää kävellä kauppaan joku sellanen reilu 300 metriä. Tiistai aamu oli hyvin kankea, ja alaselkä tuntui epämiellyttävältä, mutta siitä huolimatta pääsin kouluun asti. Tosin perille päästessä oksetti ja otsalle nousi ihan kaamea kylmä hiki. Takaisin tulo tekikin sitten niin tiukkaa, että matkaan meni päälle 45 minuuttia ja loppumatkasta mietin vain että kohta olen kotona. Tänään onneksi pääsin kyydillä, kun vihdoin tästä oli joku menossa kouluun samaan aikaan kuin minäkin (erikoistumisryhmillä tosi hajanaiset lukkarit nimittäin) ja olin kyllä niin äärimmäisen kiitollinen.




Mulla ei ennen raskautta ole ollut minkäänlaisia ongelmia alaselän kanssa, vaan jumitukset ja kolotukset ovat pääasiassa olleet niska-hartiseudulla. Ja kaikista eniten mua tällä viikolla onkin ärsyttänyt se, että mä menisin ja liikkuisin kyllä, mutta kun ei tuo kroppa kuitenkaan näköjään anna kaikkea enää anteeksi. Lisäksi mua pelottaa, että jos nyt jo oon näin kipeä, niin miten sitten kun se masu oikeesti on iso? Nyt onkin jo sen verran pidemmän aikaa ollut särkyjä alaselässä, että pitää alkaa miettiä että asialle tekisi jotain. Olen harkinnut että hankkisin jonkun kuvan kaltaisen tukivyön, koska ei tää opiskelukaan ole mitään erityisen helppoa hommaa sitten kun mahaan kertyy painoa (nyt jo tuntuu tosi usein pahalta, jos joutuu istumaan etunojassa niin että maha menee ruttuun). Kyllä nimittäin tuo istuminenkin käy selänpäälle.

Kovin noista tukivöistä ihmiset kirjottavat saanneensa apua, ja tuolla bebesinkin sivulla (joilta kuva on) sanotaan, että tukivyötä voi käyttää ihan alkuraskaudesta alkaen. Ilmeisesti tuollainen Anita tukivyö liikkuu 40 euron kieppeillä, mutta jos se lopettaa selkäsäryt, maksan sen ilomielin. Tosin, ensin pitää huutonetin tarjontakin vilkaista (voisin jossain vaiheessa kuvailla sieltä ostamani äitiysvaatteet)

Onko kokemuksia tukivöistä? Tai vaivaako selkäkipu tai muut pikkukrenkat jo nyt?

8 kommenttia:

  1. Mua rupes sattumaan ja vihlomaan selkään inhottavasti jo rv 9. Rv12 musta tuntu että painovoima vetää mun mahaa maahan, ja oli kyllä niin paska fiilis koko aja, ku sattu kävellä, niin ostin ton anitan tukivyön. Ootin sitä kaks päivää ja sitten se tuli postissa. Avasin paketin ja kiitin jumalaa et oli olemassa jotain joka helpotti mun selkä ja maha vaivoja :D Eli oli hyvä ostos, ja pidän sitä aina paitsi nukkuessa!

    VastaaPoista
  2. Stefi: Joo, mulla on kanssa jo tyylin just 9 viikolta alkaen särkenyt alaselkää. Ihana kuulla että siitä on oikeasti hyötyä ja raha ei mene hukkaan. Normaali pikkukävely ei tähän mennessä ole sattunut, mutta noi 3km koulumatkat vissiin katkasi kamelin selän.

    VastaaPoista
  3. Mulla sattui alaselkään myös jo noilla viikoilla kun esim. makas kovalla alustalla jumppatunnilla. Päättelin että se johtuu jostain nivelten löystymisestä tms?

    VastaaPoista
  4. Kastehelmi: Mulla taas selällaan oleminen helpottaa yleensä sitä kipua. Joo oon itsekin ollut lukevani, että se pääasiallisesti johtuu niistä nivelten löystymisestä ja sellaisesta.

    VastaaPoista
  5. Miulla alkoi kans selkäkipu aika aikasin, mutta se sit osittain johtui myös pissitulehduksesta, johon miulla onkin estolääkitys nyt. Mutta siis mie ostin tuon samaisen vyön mikä kuvassa. Miulla nähtävästi joko liian iso koko tai sitten viallinen kappale, sillä ei toiminut miulla. Nyt on fysioterapiasta tukivyö ja se on kyllä tosi hyvä tuki nimenomaan kävellessä! meiltä ainakin sai fysioterapiasta tukivyön lainaan koko raskauden ajaksi.

    VastaaPoista
  6. Tytti: Mullakin tässä ongelmana lähinnä tuon vyön koko, mutta eiköhän sen vaihtaminen toiseen kokoon luulisi onnistuvan ihan hyvin jos uudenkin ostaa. Tietty voisi neuvolan kautta kysyä onko täällä mahdollisuutta saada kokeiluun yms. mutta tuntuu että seuraavaan neuvolaan on sen verran pitkä aika, etten mä mitenkään pysty olemaan sinne asti.

    VastaaPoista
  7. Mullakin oli käytössä tuo tukivyö ja se oli kyllä tosi hyvä. Anitan tukivyöt on aika isoja mitoitukseltaan, että kantsii ottaa kokoa pienempi kuin mitä alunperin ajatteli...

    VastaaPoista
  8. Anni: Joo, löysin onneksi liikkeen jossa niitä oli ja ei ollut yhtään kalliimpi kuin netistä postareineen. Oon kyllä tykännyt ihan sikana! En vaan ole ehtinyt kirjoitella siitä tänne puolelle että tuli se hankittua :D

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.